KAKO PUTOVATI BESPLATNO – Iskustvo iz prve ruke

Kako putovati besplatno –

Ako poput mene voliš putovati onda ti sigurno nikada nije dosta prilika za putovanje. Ako si pronašla dovoljno vremena i fleksibilna si putovati veći dio godine sljedeće pitanje koje se nameće su financije. Kako si priuštiti toliko putovanja u bliže ili dalje destinacije? Svi će ti reći da put košta. Istina, ali i tome se može doskočiti ako poznaješ nekoliko alata koji će svako tvoje putovanje učiniti gotovo potpuno besplatnim. Internetske stranice i društvene zajednice o kojima pišem u nastavku pomogle su mi da besplatno putujem pa sam odlučila sam podijeliti korisne savjete.

U Krakowu, Poljska

1. COUCHSURFING

Ako ne znaš za Couchsurfing – od sada moraš znati što je to i ako te se probudi usred noći! 🙂

Couchsurfing je genijalna stranica koja stvara mrežu domaćina i gostiju diljem svijeta. Svatko može otvoriti osobni profil s detaljima o sebi, fotografijama, planovima za daljnja putovanja i sl. Ako imaš mogućnost ugošćavanja ljudi u svom domu to možeš napomenuti i primiti ćeš poruku ako se netko nađe u tvojoj blizini i traži smještaj na jednu noć ili nekoliko dana. Isto tako, ti možeš besplatno tražiti smještaj kod drugih domaćina u drugim gradovima diljem svijeta. Svaki domaćin ima svoj profil i obično već podužu listu komentara i recenzija prethodnih gostiju. Svaki gost također dobije i komentar domaćina. Tako se širi zajednica ljudi koji su spremni ponuditi besplatan smještaj, a ako ta ista osoba poželi otputovati u drugu državu i tamo će bez problema pronaći krov nad glavom. Idealno za ljude koji puno putuju, a žele se više povezati sa lokalnom zajednicom i upoznati stanovništvo.

Nemoj da te naziv zavara, smještaj nije uvijek u obliku kauča. Gotovo svako od mojih Couchsurfing iskustava bilo je takvo da sam dobila svoju sobu i veliku dozu privatnosti i komfora.

Jedan domaćin u Bordeauxu u Francuskoj bio je IT-jevac koji je praktički cijeli dan bio na poslu pa mi je ostavio ključ od stana kako bih u tri dana, koliko sam boravila tamo, mogla nesmetano koristiti stan. Tako sam se sama usred Francuske, samo dan nakon što sam došla, osjećala kao kod kuće, kao da sam jedna od onih susjedi penzionerki iz zgrade koja svako jutro ode prošetati do grada i kao i ja, vrati se popodne s vrećicom punom grincajga i kuha ručak. Vrlo domaća atmosfera. Zato bih ovakav oblik pronalaska smještaja preporučila svima. Nije ovdje samo stvar do love. Ako je i imaš dovoljno da si cijelo putovanje sama pokriješ, mislim da se na ovaj način možeš puno više približiti lokalnoj kulturi i upoznati život u novoj zemlji  – onakav kakav zbilja jest. Novac kojim bi inače platila hotelski ili hostelski smještaj bolje je uložiti u dobru večeru s domaćinima ili neku drugu aktivnost koja će te obogatiti.

Uvijek u dobrom društvu tijekom putovanja

Couchsurfingom se koristi hrapa ljudi tako da zbilja možeš izabrati osobe koje ti pašu i slične su ti, jer profili su obično dosta detaljno ispunjeni i tu se nalaze odgovori na masu pitanja o osobi: od životne filozofije, duhovnosti, hobija, zanimacija, posla, do planova za budućnost i slično.

Čak i ako smještaj već imaš riješen ili si samo na proputovanju kroz taj grad, možeš s nekime dogovoriti i za tzv. Meet&Coffee, kratku šetnju kroz grad gdje ti lokalni stanovnik može pokazati lokacije i mjesta koja obično ne bi posjetila u običnoj grupnoj turističkoj turi gradom. Kako možda svi domaćini nisu uvijek u mogućnosti za ugošćavanje, Couchsurfing ostavlja i ovu genijalnu opciju koja će ti pomoći da se povežeš sa lokalnom zajednicom.

Ovu sam uslugu puno koristila dok sam studirala u Pragu. Nije mi bio potreban smještaj jer sam boravila u studentskom domu, ali htjela sam bolje upoznati grad i zato sam dogovorila nekoliko šetnji i kava s lokalcima kako bi mi pokazali neke cool, posebne lokacije po Pragu do kojih me turističke ture nikada ne bi odvele. Nakon nekoliko mjeseci toliko sam dobro poznavala grad da sam i sama iz želje za novim društvom ponudila Meet&Coffee u Pragu za strance koji su na kratkom proputovanju kroz grad. Tako sam upoznala neke stvarno cool ljude iz Rusije, SAD-a, Kanade, Engleske, Italije i Španjolske. S ljudima s kojima sam se tijekom tog šestomjesečnog boravka u Pragu upoznala preko Couchsurfinga i danas sam često u kontaktu, mnogi su otada i dolazili u Hrvatsku, upoznali moju obitelj. Nevjerojatno dokle može otići jedna obična kava i šetnja novim gradom.

Kako mi je bilo na Erasmus studiju u Pragu pročitaj ovdje: Uz Erasmus semestar u Pragu naša studentica Eva Rotar stažirala i u tjedniku The Prague Post

Krakow, Poljska

2. VOLONTERSKI PROJEKTI

Sudjelovanje na raznim volonterskim projektima može biti izvrstan način za besplatno putovanje i život u novoj sredini. Internet je prepun ponuda organizacija koje traže volontere za uglavnom višemjesečne pa i cjelogodišnje projekte. EVS je izvrsna međunarodna organizacija za razmjenu volontera, kao i Volonterski centar Zagreb. Predlažem da se prijaviš na njihovu mailing listu kako bi uvijek bila obavještena o novim prilikama za volontiranje. Moguće je odabrati osobne preference kod volontiranja pa ćeš dobivati samo obavjesti koje bi te se mogle ticati, ovisno o vrsti posla, lokaciji, duljini trajanja akcije, i sl.

Na trajektu za Vis sa kolegama sudionicima Međunarodne Erasmus ljetne škole “Empowerment for Sustainability and Sustainable Tourism Development”

Na volonterskom projektu

Sarajevo, pogled s TV tornja

3. WORKAWAY I HELPX

Workaway je stranica čiji sam član i koja mi je najbolja za traženje zanimjivih volontiranja diljem svijeta. Ovdje možeš pronaći privatne oglase obitelji ili pojedinaca koji traže određenu vrstu pomoći, a zauzvrat nude smještaj i hranu. Kod tih se poslova od tebe obično traži da nekoliko sati dnevno pomogneš oko nekih kućanskih zadataka, s čuvanjem djece, uređenjem okoliša, čišćenjem itd. Mnogo je oglasa obitelji koje žive na farmama i treba im primjerice netko tko bi im pomogao sa brigom oko životinja, održavanjem imanja i sličnim poslovima. Vrlo su traženi i poslovi podučavanja jezika. Spektar poslova je zbilja šarolik – pronaći ćete sve što vam padne na pamet i to u svim kutevima svijeta. Po meni odličan način za putovanje jer dobivaš potpuno novo životno iskustvo, imaš prilike duže odsjesti na određenoj lokaciji i upoznati život lokalnog stanovništva, naučiti neke nove vještine itd.

Druga stranica, slična WorkAway-u je HelpX. Baci oko.

U dobrom društvu prijatelja s farme

Volontiranje na farmi

4. ČLANSTVO U UDRUZI – sudjelovanje na međunarodnim projektima

Članstvom u udruzi također sebi otvarate prozor za mnogo novih mogućnosti za volontiranje. Međunarodne organizacije često organiziraju projekte za koje je jedan od preduvjeta za prijavu to da ste član neke lokalne udruge čija je djelatnost vezana za temu radionice koja se organizira. Tako sam imala prilike sudjelovati na mnogo međunarodnih projekata koji su mi ponudili u potpunosti plaćena putovanja na dalje destinacije. Već sam u trećem razredu srednje škole tako provodila po tjedan dana ili duže u Italiji, Belgiji, Sloveniji ili u drugim gradovima Hrvatske, a kasnije sam obišla pola Europe na taj način.

Na Međunarodnoj Erasmus školi “Empowerment for Sustainability and Sustainable Tourism Development”

Sarajevo Film Festival – sudjelovanje na projektu

Na jezeru Palić u Subotici sa sudionicima međunarodnog projekta

5. HITCHIKING – STOPIRANJE

Moram priznati da ovo nisam iskušala na internacionalnom nivou, ali jesam na domaćem terenu. Još od srednje škole često sam stopirala jer je to u mom rodnom kraju često bio puno brži (a i jeftiniji) način prijevoza od lokalnih autobusa koji rijeđe voze, a i linije obilaze sva moguća sela prije nego stignu do moga. Nisam dosad imala naugodnih iskustava, ali tijekom svih tih godina desilo se u par rijetkih slučajeva da sam odbila vožnju kada bih procjenila da nemam povjerenja u osobu koja se zaustavila autom. Ljudi ipak voze u svakakvim stanjima i znaju imati svakakve namjere. Za takve bih situacije imala spreman odgovor da zapravo čekam prijatelja da me pokupi i da sam zabunom pomislila da se približava njegov auto i radi fore digla prst. To je dovoljno dobro objašnjenje da mi nitko ne uzme ništa za zlo, a da se ni ja ne moram dovoditi u situaciju koja mi ne odgovara.

Ponosna jer sam pronašla idealan prijevoz

6. BLABLA CAR

Aplikacija BlaBlaCar zapravo je dobra alternativa stopiranju. Putem aplikacije (ili njihove internetske stranice) možeš pronaći oglase za prijevoz koje ostave ljudi koji putuju autom na određenoj relaciji i imaju viška mjesta u autu. Tako za vrlo male novce možeš putovati na razna mjesta po državi i inozemstvu. Definitivna preporuka za pronaći jeftin i komfortan prijevoz u ugodnom društvu. Svaka osoba, bila ona putnik ili vozač, ima svoj profil i dobiva ocjene i komentare za svaku vožnju tako da tu ponovno možeš dobiti početni dojam o osobi sa kojom se voziš. Koristila sam aplikaciju mnogo puta i u ulozi vozača i putnika. Putovala sam u Hrvatskoj i u inozemstvu i na taj način upoznala mnogo cool ljudi. Svaki sam puta brzo i sigurno stigla na odredište, a kako je najčešća praksa dovesti osobu praktički do ulaznih vratiju zgrade, ovo ponekad liči kao na taksi uslugu. (Samo da me ne čuju taksisti!). Štoviše, znam za slučajeve kada vozači uopće nisu tražili plaćanje prijevoza jer im je bilo dovoljno imati dobro društvo na putovanju, tako da možeš računati i na takva ugodna iznenađenja.

Sve sam ove savjete isprobala na vlastitoj koži i s punom ih odgovornošću mogu savjetovati kao odličan način za rezanje troškova tijekom putovanja. Svi će ti ovi alati, osim više novaca u novčaniku, osigurati i više jedinstvenih iskustava u životu. Mislim da ne treba posebno naglašavati da je bitno biti trezvene glave i slijediti svoj instinkt kao i uvijek u životu, pa tako i tijekom putovanja kada se nađeš u nepoznatim okolnostima, okružena nepoznatim ljudima.

U svakom slučaju, gdje god da te put ponese ne zaboravi ponijeti dobre vibracije!

PROČITAJ VIŠE: Moje dosad najdraže putovanje bio je zapravo jednodnevni izlet: Plješevica, 2017.

Poljska, Krakow

Negdje iznad oblaka, u obilasku novih horizonata